POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU PADŁYCH ZWIERZĄT
Wcześniej czy później każdy właściciel psa, kota czy innego zwierzęcia domowego musi zmierzyć się z problemem zwłok padłego bądź uśpionego chorego zwierzęcia, bowiem to na nim spoczywa obowiązek usunięcia go zgodnie z prawem.
Postępowanie ze zwłokami zwierzęcia zostało uregulowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. oraz rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r.
Powyższe rozporządzenia określają sposób postępowania z ubocznymi produktami zwierzęcymi polegający m. in. na
- przetworzeniu w drodze sterylizacji ciśnieniowej w zakładzie utylizacyjnym kategorii 1, a następnie poddaniu procesowi spalenia lub współspalenia.
- możliwości grzebania całych lub spopielonych prochów zwierząt domowych na zatwierdzonych grzebowiskach dla zwierząt domowych.
Ponadto funkcjonują podmioty transportowe zajmujące się działalnością polegającą na odbieraniu martwych zwierząt od ich właścicieli i przewozem do zakładów czasowo składujących bądź bezpośrednio do zakładów utylizacyjnych Z usług podmiotów transportujących korzystają m.in. lecznice weterynaryjne.
Właściciel padłego bądź uśpionego zwierzęcia ma zatem możliwość decyzji w zakresie postępowania ze zwłokami:
- zostawić zwłoki zwierzęcia domowego w lecznicy dla zwierząt, która dysponuje możliwością czasowego przechowania zwłok, które następnie odbiera uprawniony podmiot;
- pogrzebać zwłoki zwierzęcia na grzebowisku dla zwierząt;
- przekazać zwierzę do firmy transportującej uboczne produkty zwierzęce;
- przekazać zwierzę do zakładu pośredniego.
To właściciel ponosi całkowity koszt usunięcia zwłok zwierzęcia.
Rejestr podmiotów utylizacyjnych, w tym zakładów pośrednich (Sekcja I) i transportujących uboczne produkty zwierzęce (Sekcja XIII) znajdują się pod adresem:
https://pasze.wetgiw.gov.pl/uppz1/demo/index.php?l=pl - strona internetowa Głównego Lekarza Weterynarii.
Obowiązek usunięcia zwłok zwierzęcych wynika z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać ją w należytym stanie higieniczno-sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, w szczególności usuwać padłe zwierzęta z nieruchomości. Warto też zauważyć, że przepis ten mówi o właścicielu nieruchomości, a nie o właścicielu zwierzęcia. Zatem za uprzątnięcie zwłok zwierzęcych odpowiada właściciel nieruchomości, na której się one znajdują.
Padlinę zwierząt dzikich i bezdomnych (takich, których właściciela nie udało się ustalić) z nieruchomości będących własnością gminy, w szczególności z dróg gminnych, usuwa INTERVET Michał Karasek, na podstawie podpisanej z Miastem Pszów umowy.
Za usuwanie padliny z dróg wojewódzkich odpowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich, a z dróg powiatowych Powiatowy Zarząd Dróg. W przypadku zwierząt padłych na drodze, zgłoszenie należy kierować do odpowiedniego zarządcy drogi. Urząd Miasta Pszów przyjmuje także zgłoszenia padłych zwierząt na drogach wojewódzkich i powiatowych i przekazuje informacje odpowiedniemu zarządcy.
W przypadku zwierząt padłych na drogach gminnych lub na nieruchomościach należących do gminy zgłoszenia przyjmuje Urząd Miasta Pszów: telefon 32 716 08 19.