Pierwsza w Pszowie Zielona Pracownia została otwarta w murach Szkoły Podstawowej nr 3 w Pszowie. Uczniowie w nowatorski sposób będą w niej poznawać tajniki biologii, geografii i innych nauk przyrodniczych.
Wstęgę otwarcia uroczyście przecięli senator Ewa Gawęda, Adam Lewandowski – zastępca prezesa zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, burmistrz Czesław Krzystała, dyrektor szkoły Jolanta Handziuk i przedstawiciel uczniów.
- To jest piękna inicjatywa i mam nadzieję że będzie kontynuowana – mówił podczas otwarcia Adam Lewandowski, zastępca prezesa WFOŚiGW - taka Zielona Pracownia to, w porównania z potencjalnymi zyskami dla środowiska, są niewielkie koszty, bo jeśli wydajemy kilkadziesiąt tysięcy na pracownię, z której potem korzysta tysiąc uczniów i oni nabierają nawyków ekologicznych to nie są żadne prelekcje potrzebne. Te dzieci wrócą do domu i powiedzą „Tato, to nie tutaj – wrzucaj do zielonego”. Tak to potem wygląda i do tego dążymy – dodał Lewandowski.
Pszów na utworzenie Zielonej Pracowni pozyskał 48 tys. zł. dofinansowania z WFOŚiGW. 12 tys. zł. stanowiło wkład własny miasta. W ostatniej edycji, z okazji jubileuszu Funduszu, przyznano dofinansowanie do utworzenia aż stu pracowni na terenie całego województwa. Zielone pracownie to pomysł katowickiego oddziału Funduszu, który od niedawna wdrażany jest w całej Polsce.
- Otrzymaliśmy już wszystkie pomoce dydaktyczne, które służą nam do zajęć. Młodzież bardzo się angażuje, uczniowie mają za zadanie dbanie o rybki i roślinki. Głównym elementem programu jest to by doświadczać, a najlepiej doświadczamy wychodząc na zewnątrz. Już odbyła się wycieczka do Arboretum Bramy Morawskiej, lekcja plenerowa w naszym lesie w leśniczówce. Zebraliśmy też kasztany i żołędzie, które zawieźliśmy do naszych raciborskich żubrów. Uczniowie bardzo chętnie włączają się we wszelkie, organizowane akcje – mówi pomysłodawczyni projektu Janina Kowol.
Zielona Pracownia pełna jest wizualizacji, symulacji i trójwymiarowych obiektów. Na czternastu dwuosobowych stanowiskach uczniowie będą wykonywać wspólne doświadczenia, pomiary i przygotowywać projekty edukacyjne.
- Na ścianie zawisła mapa świata, tablica stratygraficzna, piramida zdrowego żywienia. Są też prawdziwe fragmenty drzew, które otrzymaliśmy od leśniczych. Nie brakuje dendrologicznych ciekawostek. W takiej przestrzeni nauka stanie się prawdziwą przyjemnością – mówi Jolanta Handziuk, dyrektor szkoły.