Gminny punkt konsultacyjno-informacyjny programu „Czyste powietrze” mieści się w budynku nr 2 Urzędu Miasta Pszów. Z punktu konsultacyjnego mogą skorzystać właściciele nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miasta Pszów, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu.
nr tel. do punktu konsultacyjnego: 032/7160828; 032/7160821
W celu złożenia wniosku konieczna jest:
- obecność wszystkich współwłaścicieli nieruchomości objętej dofinansowaniem,
- obecność współmałżonka Wnioskodawcy (jeżeli Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim oraz pozostaje w ustawowej wspólności majątkowej),
- znajomość nr PESEL wszystkich współwłaścicieli nieruchomości objętej dofinansowaniem,
- znajomość aktualnego numeru księgi wieczystej nieruchomości,
- uregulowany stan prawny nieruchomości,
- znajomość numeru działki ewidencyjnej (zgodnie z danymi z ewidencji gruntów i budynków),
- dokument potwierdzający dochód uzyskany w danym roku kalendarzowym (np. PIT 37, PIT 36, PIT 40, PIT 16, PIT 28),
- znajomość roku wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenia dla przedmiotowej nieruchomości,
- znajomość powierzchni całkowitej,
- znajomość zakresu planowanej inwestycji,
- znajomość daty rozpoczęcia przedsięwzięcia- poniesienia pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego).
Informacje ogólne o programie:
"Czyste Powietrze" to kompleksowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne.
Program skupia się na wymianie starych pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacji budynków jednorodzinnych by efektywnie zarządzać energią. Działania te nie tylko pomogą chronić środowisko, ale dodatkowo zwiększą domowy budżet, dzięki oszczędnościom finansowym. Program dla właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.
We wniosku możesz uwzględnić koszty wsteczne, do 6 miesięcy (faktury, rachunki i zaliczki) – liczy się data wystawienia dokumentów.
Czas realizacji prac wynosi 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. To znaczy, że wnioskodawca ma czas (2,5 roku) na wykonanie inwestycji określonej we wniosku oraz jego rozliczenie. Powyższy termin dotyczy osób, które korzystają z podstawowego i rozszerzonego poziomu dofinansowania.
W przypadku poziomu najwyższego dotacji jest 36 miesięcy na realizację prac.
Czynności formalne związane z otrzymaniem dotacji dzielimy na dwa etapy:
- złożenie wniosku o dofinansowanie
- złożenie wniosku o płatność (po realizacji)
Program dotacyjny „Czyste Powietrze” przewiduje trzy grupy dotacyjne, w zależności od osiąganego dochodu:
- poziom podstawowy (grupa 1) – roczny dochód Wnioskodawcy nie przekracza 135 tysięcy złotych.
- poziom podwyższony - dokument potwierdzający możliwość otrzymania podwyższonego poziomu dofinansowania (opcjonalnie) w formie zaświadczenia przedstawiający wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka rodziny gospodarstwa domowego, gdzie dochód taki nie przekracza:
dla 2 grupy
- 1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym
- 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym
dla 3 grupy
- 1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym
- 1526 zł w gospodarstwie jednoosobowym
osoby uzyskujące zasiłki stałe/ okresowe/ rodzinne/ opiekuńcze
Zaświadczenie wydawane jest przez Referat Świadczeń Rodzinnych w Pszowie; budynek nr 3; nr tel.: 32/716082168
Lista inwestycji umożliwiających otrzymanie dotacji w programie "Czyste powietrze"
- wymiana źródła ciepła (nie dotyczy kotłów węglowych z automatycznym podajnikiem)
- modernizacja instalacji C.O i C.W.U
- instalacja wentylacji mechanicznej
- ogniwa fotowoltaiczne
- ocieplenie ścian
- ocieplenie dachu/ stropodachu/ stropu pod nieogrzewanym poddaszem
- ocieplenie podłogi na gruncie/ stropu nad piwnicą
- wymiana stolarki okiennej
- wymiana stolarki drzwiowej
- audyty/ dokumenty projektowe
Szczegółowe informacje o możliwym dofinansowaniu w ramach programu „Czyste powietrze” – można uzyskać zapoznając się z poniższymi odnośnikami, tj. :
https://www.wfosigw.katowice.pl/kontakt-czp-2.html
https://www.wfosigw.katowice.pl/wymagane-dokumenty-2/sciezka-przez-wfosigw.html
Informacje o prefinansowaniu:
Dokumenty potrzebne do rozliczenia wniosku o dofinansowanie (oryginały)
Niniejsza lista jest ogólnym zestawieniem. Nie wszystkie punkty będą dotyczyły Ciebie:
- Umowa – pismo z Katowic (numer umowy, wysokość dotacji).
- Numer konta bankowego.
- Oryginały faktur podpisanych przez obie strony: Wykonawca i Odbiorca.
- Protokół rzeczowy – specyfikacja do faktury określająca co było montowane; rozbicie kosztów na części – dotyczy zbiorowych faktur.
- Protokół złomowania kotła – w sytuacji gdy przedmiotem inwestycji jest między innymi wymiana kotła.
- Karta produktu (urządzenia, produktu i materiału termomodernizacyjnego).
- Certyfikat urządzenia (ECO DESIGN) – dotyczy kotła na pellet.
- Etykieta energetyczna urządzenia.
- Protokół odbioru urządzenia lub/ i instalacji od instalatora/ prac termoizolacyjnych.
- Wystawione na Beneficjenta zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzającej montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Energii opatrzonej pieczęcią firmową oraz czytelnym podpisem (dotyczy montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej).
- Certyfikat europejskiego znaku jakości „Solar Keymark” wraz z załącznikiem technicznym lub certyfikat równoważny (dotyczy, jeśli rozliczany jest zakup kolektorów słonecznych).
- Dodatkowe załączniki, w sytuacji gdy:
- faktura była opłacona W CAŁOŚCI przelewem lub CZĘŚCIOWO przelewem i gotówką, należy przedłożyć wyciąg z konta bankowego, KP - w sytuacji gdy na fakturze nie ma informacji, że zapłacono gotówką.
13. Polecenie monterskie / Karta pracy – przyłącze gazu